Ce inseamna fisierul SITEMAP pentru optimizare SEO?

Ce inseamna fisierul SITEMAP pentru optimizare SEO?

Daca ar fi sa dam o definitie pentru fisierul SITEMAPS, am putea spune ca acesta este un fisier care cuprinde o parte sau toate paginile website-ului; prin includerea sa de catre webmaster in contnutul site-ului are un rol foarte précis - acela de a indica spider-ilor care pagini se doresc a fi indexate. Este vorba de indicatii clare in aceasta privinta, mai ales ca se pot introduce comenzi care sa indice preluarea cu prioritate a anumitor pagini, respectiv informatii, directionand astfel, tintit, crawling-ul in cadrul paginilor web. Fisierul SITEMAPS este agreat de cele ai populare motoare de cautare: Google, Yahoo, MSN, etc.

De ce atata bataie de cap cu un fisier care nu are decat o sigura functie? Pentru simplul motiv ca se faciliteaza indexarea, se deschide calea spre citirea informatiilor care se doresc a fi citite initial, care se doresc a fi evidentiate, luate in considerare, iar asta este foarte important, pentru cotatia unui website in cautari. Este o modalitate excelenta pentru ca webmasterii sa poate atrage atentia asupra elementelor de importanta ale website-ului, astfel incat punctele mai slabe, in eventualitatea in care exista, sa fie lasate in plan secundar. Este foarte important pentru SEO, ca un website sa trimita semnalele care trebuie, asa incat sa impuna motoarelor de cautare o anumita traiectorie in vederea cresterii cotatiei website-ului respectiv.

Se pune intrebarea daca exista avantaje in utilizarea fisierului SITEMAPS, pentru cazul unui website forte bine optimizat. Punctul nostru de vedere, in acest caz, este ca nu prea. Ba chiar ar putea exista dezavantaje, pentru ca acest fisier este public, ceea ce pune, inclusiv in fata competitorilor directi, o imagine mult prea detaliata a ceea ce se face in cadrul website-ului respectiv, ceea ce poate fi nociv, pana la un punct. Apreciem, insa, ca utilitatea fisierului SITEMAPS apare ca fiind evidenta in momentul in care sistemul de navigatie in cadrul unui website nu este foarte bine pusa la punct. De asemenea, este important a se lua in discutie si domeniul de activitate al website-ului respectiv.

De asemenea, trebuie subliniat si faptul ca fisierul SITEMAPS nu are impact asupra ranking-ului, fiind doar un instrument care poate sustine o mai buna indexare a paginilor unui website.

Ce ar trebui sa contina si ce nu ar trebui sa contina un fisier XML SITEMAP?

Binenteles ca, fiind un fisier care contine directive pentru spider-ii motoarelor de cautare, este forte important ce directive se includ in acest fisier; daca se introduce directive corecte fisierul va functiona in concordanta cu destinatia sa, in caz contrar, aparand tot felul de inadvertente, in acest sens. Orice URL-uri ale unor pagini care nu corespund – URL noncanonic, URL dezactivat in fisierul robots.txt, pagini securizate sau cu continut duplicat – introduse in fisierul SITEMAPS, pot face mai mult rau decat bine. Este vorba de transmiterea unor semnale contradictorii catre motoarele de cautare, iar daca sunt introduse in SITEMAPS mai multe astfel de referinte eronate, atunci intregul fisier va fi discreditat si nu va mai avea nici o valoare ca fisier de recomandare pentru motoarele de cautare.

Cum se realizeaza un fisier XML Sitemaps?

De regula, pentru site-urile de mici dimensiuni, fisierul XML SITEMAPS se poate crea manual. Exista o structura standard pentru fiecare URL lista, de genul:“

http://www.numefisier.ro
data ultimei modificari (ex.2017.11.08)
frecventa modificarilor (weekly, monthly)
importanta fisierului in cadrul website-ului (0.1,0.8) ”

Recomandarile de baza sunt a se evita setarea nivelului la zilnic si nivelul de prioritate la maximum, pentru ca nici un website nu se intretine astfel, ceea ce poate determina decredibilizarea fisierului XML SITEMAP.

In cazul website-urilor de mari dimensiuni, unde sunt necesare schimbari frcvente, platformele de management de continut ofera, de regula, posibilitatea de creare si postare automata a fisierului SITEMAPS. In acest caz sent necesare verificari in sensul respectarii protocolalelor de exculdere gen fisierul robots.txt sau meta robots nonindex, astfel incat fisierele excluse sa nu ajunga in XML SITEMAPS.

Cum promovam fisierul XML SITEMAPS?

In primul rand, fisierul XML SITEMAPS trebuie inclus in fisierul robots.txt, cu urmatoare sintaxa: “sitemap:http://www.titlu_site.com/sitemap-index.xml”, deoarece fisierul robots.txt este primul vizat de crawler-ii motoarelor de cautare, care, astfel, primesc instructiuni in legatura cu fisierele ce trebuie parcurse si fisierele care trebuie evitate. Daca se introduce instructiunea de mai sus, urmatoare oprire a crawler-ilor va fi fisierul SITEMAP, de unde vor primi insructiuni pentru parcurgerea, in continuare, fisier cu fisier, in ordinea recomandarilor primite.

In al doilea rand, este importanta submiterea fisierului XML SITEMAP in Google Webmaster Tools sau Bing Webmaster Tooles, dupa caz. Este important acest pas, deoarece asigura o parcurgere rapida a fisierului SITEMAP, de regula la cateva ore de la submitere, spere deosebire de pasul anterior, cand parcurgerea acestui fisier depinde de viteza de indexare a motorului de cautare.

In acest ultim caz, parcurgerea fisierului XML SITEMAPS poate dura si o luna. Ca urmare, putem spune ca exista atat avantaje, cat si dezavantaje ale folosirii fisierului XML SITEMAPS. Acestea trebuie analizate cu atentie, tinand cont de cele mentionate mai sus; in functie de acesti factori, se poate stabili oportunitatea sau, dimpotriva, neoportunitatea folosirii acestului fisier in cadrul procesului de optimizare pentru motoarele de cautare.